...
+ 32(0)496 52 20 39 [email protected]

We worden overspoeld met berichten en content. Facebook, Instagram, LinkedIn, TikTok: wie kan het allemaal nog volgen? Bovendien, voor hoeveel traffic en kopers zorgen die social media kanalen nu eigenlijk? Wel, eerlijk: vaak bitter weinig. Logisch ook want deze jongens houden de bezoekers liever op hun eigen platform, daar verdienen ze de centjes.  

Heel wat bedrijven beginnen social media in vraag te stellen

Akkoord, het is misschien wat tegen onze eigen winkel, maar bij Make it Sticky prediken we al langer realisme. Studies uit de States geven aan dat social media slechts voor 2% traffic en leads zorgt. Paid social doet het trouwens amper beter. De tijd dat je op alle kanalen aanwezig moest zijn, behoort voor ons tot het verleden. Focussen is de boodschap. 

Investeer meer in je eigen kanalen

Je website, je blog, je nieuwsbrieven, … die beheer je zelf. Deze kanalen verdienen dan ook veruit de meeste aandacht. Hier ben je immers volledig in controle en run je zelf de show. De bedrijven achter de social media kanalen vallen op zijn minst wispelturig te noemen en wil je daar op lange termijn van afhangen? 

Kies de social media kanalen waarop je aanwezig bent zorgvuldig 

Je budget, tijd en mankracht is gelimiteerd. Laten we al een waanbeeld uit de wereld helpen: je hoeft niet op alle sociale kanalen aanwezig te zijn om succes te boeken. Als onderneming moet je communiceren waar je klanten aanwezig zijn, laat dat de richtlijn zijn. Je doelpubliek bepaalt dus op welke kanalen je inzet. Let wel, dit is geen statisch gegeven: je publiek kan switchen van kanaal. 

Dit cijfer willen we je nog even meegeven:

  • 84% van de B2B-marketeers geeft aan dat LinkedIn veruit de beste resultaten oplevert in een B2B-context. Post zonder externe links scoren overigens stukken beter dan posts met deze links. 

Verkies kwaliteit boven kwantiteit 

Nog al te vaak horen we klanten zeggen dat we 3 posts per week moeten voorzien. Als we dan achter het materiaal vragen en de input, blijft het vaak oorverdovend stil. Face it: niet elk bedrijf heeft de content om 3 keer per week te boeien. Bij Make it Sticky verkiezen we kwalitatieve en originele posts met meerwaarde. Enkel op die manier kun je nog boven de massa uitstijgen en aandacht genereren. Speel in op de noden van je doelpubliek en probeer je te ontpoppen als een opinion leader. Door op de pijnpunten van je klanten in te spelen, haal je een veel hoger engagement. 

Betalen kan helpen

Organisch scoren is ontzettend moeilijk op de socials, zeker door de steeds veranderende algoritmes. Het loont dan ook te investeren in paid social media campagnes. Wil je je lead generation stimuleren, dan kunnen paid ads wel degelijk een verschil maken. Daarbij is het belangrijk om te weten dat klanten laten converteren op het platform, een stuk makkelijker is dan om ze naar een landingspagina te krijgen. E-books blijken nog altijd één van de meest doeltreffende lead generators. 

Ga eens van de gebaande paden 

Adverteren via Meta dat ken je nu wel, maar durf ook eens wat verder te kijken. Op Discord kun je bijvoorbeeld een heel ander publiek bereiken. Ook YouTube wordt als kanaal nog steeds onderschat wat ons betreft. 

Houd in het achterhoofd: op een dag kan het gedaan zijn 

Omdat de kanalen waarop je actief bent niet van jou zijn, kunnen de spelregels van de ene dag op de andere veranderen, hier houd je maar beter rekening mee. Soms haakt een publiek af en dan moet je als onderneming een alternatief plan hebben. 

Conclusie 

Merk je dat een social media platform je enkel maar budget en moeite kost, maar je helemaal niets oplevert? Durf er de stekker uit trekken. Focus je op de kanalen die je wel relevante contacten, leads of informatie/data opleveren. Het vertrekken van een social media kanaal hoef je niet aan de grote klok te hangen en vaak krijg je er helemaal geen commentaar op. En wees maar zeker dat we je bij Make it Sticky dat advies durven geven. 

Seraphinite AcceleratorOptimized by Seraphinite Accelerator
Turns on site high speed to be attractive for people and search engines.