+ 32(0)496 52 20 39[email protected]
Een vraag die we heel geregeld gesteld krijgen, is de vraag of het nut heeft een blogpagina op de website te voorzien of niet? Een eenduidig antwoord is daar niet altijd even simpel op te geven, maar we doen toch een loffelijke poging om wat licht in de duisternis te scheppen. Zit je nog met vragen, geef ons dan gerust een seintje.
Bloggen? Ja, maar lever toegevoegde waarde

Face it: blogpagina’s zijn vaak niet de meest geconsulteerde pagina’s op een website. Wil dat dan zeggen dat de tijd die je investeert in het schrijven van een blog weggegooide tijd is? Nee, zo willen we het nu ook weer niet stellen. Een kwalitatieve blog, met content die de lezer meerwaarde biedt, heeft zeker zijn nut. Er is een massa waardeloze content op het net te vinden en je wil de hoop niet simpelweg vergroten, laat dat het uitgangspunt zijn. Als je dus niets te vertellen hebt, doe dat dan ook niet. Uiteraard moet je ook niet gaan bloggen omdat al de rest dat doet, dat lijkt ons alvast een verkeerd uitgangspunt. Maar waarom dan wel? Wel, omdat je een platform nodig hebt om je expertise te tonen. Een showcase voor je kwaliteiten. Een blog is de uitgelezen tool om je kennis te etaleren en je klanten of potentiële klanten info te bieden waar ze écht wat aan hebben. Jij gaat je dus via je blog profileren als een rasechte specialist!

De frequentie om te bloggen?  

Wees niet te ambitieus. Een dagelijkse blog? Vergeet het! Je hebt er simpelweg te tijd niet voor en geloof ons, tegen dat tempo zit je snel door de onderwerpen heen. Start wat minder ambitieus. Een blog of twee per maand is meer dan voldoende. Bovendien kun je de content die je produceert voor je blog ook gebruiken op je andere kanalen. Met één inspanning creëer je dus content voor meerdere kanalen. Weet wel: begin je met bloggen dan is er geen weg terug. Het komt echt niet over als je laatste blog van een jaar geleden dateert. Dan werkt het eerder tegen je, dan dat het een meerwaarde biedt voor je bedrijf. Je blog onderhouden en geregeld nieuwe artikelen plaatsen is dus de boodschap. Ja, daar kruipt tijd in en het rendement kan even op zich laten wachten, zo zit bloggen nu eenmaal in elkaar.

Blogs kunnen voor traffic zorgen

Hoewel blogs niet altijd gelezen worden, scoren bepaalde blogs over specifieke topics wél goed. Vis er die onderwerpen uit waar je werkelijk een verschil in kan maken voor je bedrijf. Mensen gaan heel gericht op zoek naar informatie in Google en als je er over een bepaald topic dan bovenuit steekt, is de kans op een website bezoekje groot. Maak je blog behapbaar, niet te lang, werk met tussenkopjes en zorg dat de content ook op een smartphone vlot te behappen valt. Zo verhoog je je kansen op succes. Zorg er ook voor dat de rest van je website vlot consulteerbaar en aantrekkelijk vormgegeven is. Het zou jammer zijn dat je met je blog heel wat verkeer naar je website genereert, om de bezoekers vervolgens weg te jagen met een waardeloze website.

Verwacht geen wonderen van blogs 

Een blog is natuurlijk geen mirakeloplossing. Nee, je gaat niet instant honderden nieuwe klanten binnenhalen en nee, je staat niet gelijk op pagina 1 te blinken na een maandje bloggen. Een blog en het feit dat je je content geregeld ververst, draagt wel bij aan je positie in de zoekmachines en het is natuurlijk ook een goede manier om gevonden te worden op bepaalde trefwoorden, die je op een wel heel natuurlijke manier naar voren kunt brengen. Herlees deze lange zin en besef dat bloggen dus een onderdeel is van je SEO-strategie.

Lig niet wakker van de lengte van je blogs 

Moet je een volledig boek schrijven? Nee, maar een gouden regel kunnen we niet geven. Schrijf zoveel woorden als nodig is, maar overdrijf niet. Long reads worden vaak hoog gepositioneerd door Google, maar net zo goed kun je op bepaalde trefwoorden goed scoren met een kort artikel. Minder dan 300 woorden zouden we niet doen, maar voor de rest ben je zo vrij als een vogel. Heb je inspiratie voor een knoert van een artikel van 3.000 woorden en heeft het nut zoveel te schrijven: doen!

Meer weten over bloggen? 
Wil je een boompje opzetten over bloggen of zoek je een partner die blogs voor jou uitwerkt? We denken graag met je mee en kunnen zonder probleem de nodige content voor je leveren over de meest uiteenlopende onderwerpen. Geef ons gerust een seintje!