Wil je kwalitatieve webteksten, mailings, social media content, blogs en meer, dan kon je tot voor kort bij een (freelance) copywriter aankloppen. Met de opkomst van AI verschuift er echter heel wat. Heel wat zaakvoerders en marketingafdelingen gaan zelf met teksten aan de slag en rekenen op AI-tools als ChatGPT en anderen om hun teksten te schrijven. Hier zijn enkele redenen waarom AI copywriting interessant kan zijn voor jouw bedrijf.
Wat is AI copywriting eigenlijk?
Na het ingeven van een prompt kan AI een waaier aan teksten schrijven. Dit kan perfect via ChatGPT, maar er zijn ook al specifieke AI-tools op de markt die heel wat verschillende types content kunnen produceren. Van het uitschrijven van je website tot een blog over een bepaald onderwerp: AI kan het. Nee, perfect zijn deze teksten nog niet en grondig nakijken is de boodschap, maar als vertrekbasis kunnen ze prima dienen.
Waarom zou jij kiezen voor het schrijven teksten met AI?
Er vallen best een aantal redenen op te sommen waarom je als ondernemer of marketeer zou kiezen voor AI-copywriting:
- Snel en efficiënt
AI-tools genereren razendsnel copy over gelijk welk onderwerp. Je hoeft er geen copywriter voor in te schakelen, waardoor je tijd wint. Heb je zelf geen vlotte pen, dan kan AI een alternatief vormen. Het stelt je dus in staat meer copy te produceren zonder veel extra werk. - Het drukken van de kosten
Een goede copywriter hoeft zeker niet onbetaalbaar te zijn, maar het kost je wel meer dan een abonnement op een tool. Zeker wanneer je een beperkt budget hebt of heel veel generalistische content nodig hebt, kan dit een alternatief vormen. - SEO-optimalisatie
Wanneer je een geschreven tekst wil laten optimaliseren om beter gevonden te worden, kan je AI copywriting als alternatief gebruiken. Heel wat tools zijn voorzien van SEO-features. - Een consistente tone of voice
Met AI copywriting is het zelfs mogelijk om een consistente tone of voice te creëren.
Waarvoor ik bij MIS AI-tools inzet? Voornamelijk om inspiratie op te doen, ideeën te genereren en de tijd die ik in opzoekwerk steek te beperken. Een volledig artikel zonder redactie door AI laten uitwerken is vaak nog net een brug te ver, maar als degelijke basis kunnen deze teksten wél dienen. Bovendien blijkt ChatGPT ook een uitstekende vertaler, zelfs in de tone of voice en met de typische stijl van bepaalde klanten. Als je weet dat dure vertaalbureaus zeker niet feilloos zijn, vormt AI zeker een alternatief.
Waarvoor uitkijken bij het gebruik van AI in teksten?
Geen voor- zonder nadelen uiteraard. Hoewel ik met plezier met AI werk, het heel wat tijd kan besparen en er ook mijn klanten voor laat kiezen indien gewenst, is het geheel nog niet feilloos. Ik zet dan ook graag wat valkuilen voor je op een rijtje.
- Gebrek aan creativiteit
Ideeën spuien ja, menselijke creativiteit en nuance, nog niet. In heel wat gevallen voelen de teksten toch wat mechanisch en monotoon aan. In sommige gevallen helemaal geen probleem maar als je moet overtuigen toch ontoereikend. - Niet alle tools zijn even performant
Niet alle AI-tools halen een hoog niveau en al zeker niet in het Nederlands. In de komende jaren zullen er ongetwijfeld reuze sprongen gemaakt worden, maar voor nu steek ik mijn hand er niet blind voor in het vuur. - Missen van nuance
De nuance wil nogal eens onderbreken en zeker wanneer een complex gegeven moet uitgelegd worden, laat AI het nog af en toe afweten. - Shit in, shit out
Ben je een drama in prompten en kun je niet precies aangeven wat je als resultaat wil bekomen, dan kan AI ook heel tijdsintensief zijn, als er uiteindelijk al waardevolle content uit komt.
Mijn advies voor AI copywriting
Wil je je webteksten, blogs of andere teksten door AI laten schrijven, dan kan dit in sommige gevallen zeker. Let er dan wel op dat je een heel heldere instructie geeft en durf ook door te vragen. Hier zijn trouwens heel goede prompt engineering cursussen voor en er zijn ook heel wat voorgemaakte prompts die je kunt gebruiken.
Vertrouw ook nooit blind op het resultaat, laat er altijd nog eens een menselijke revisie over gaan. Laat het voorbereidende werk door AI uitvoeren en voeg er vervolgens de human touch aan toe. Zo win je tijd en werk je toch een vlotte tekst uit.
Probeer het zeker eens uit
Ik zou zeggen probeer het zeker eens uit. Alle tools aankopen is misschien een beetje overkill, maar experimenteren loont. Weet dat ik je ook kan ondersteunen en ondertussen AI-copywriting in verschillende vormen in mijn aanbod heb opgenomen. Ik was al verre de duurste copywriter van het land, maar in een aantal gevallen kan het met de hulp van AI nog efficiënter. Met plezier geef ik ook een cursus prompt engineering als je zelf aan de slag wil met AI-tools en tot betere resultaten wil komen.