...
+ 32(0)496 52 20 39 [email protected]

Heel wat ondernemers schrijven – of kopiëren – hun webteksten zelf. Of ze laten het aan een webbouwer over … Dat kan, maar zo krijg je zelden de meest overtuigende teksten op je website. Beelden mogen dan super belangrijk zijn, teksten zijn dat ook. Woorden kunnen overtuigen en zorgen voor meer rendement. Het inhuren van een freelance copywriter of freelance marketeer om je website teksten te schrijven is verstandig. Ik zet voor jou even op een rijtje waarom je webteksten zo belangrijk zijn.

Een extra of je enige verkoper

Ofwel zet je je website in als visitekaartje ofwel zorg je voor een extra laag waardoor je van jouw website een verkooptool maakt. 24/7 verzorgen webteksten de verkoop voor jou, waarom zou je deze kans laten liggen? Door tijd, aandacht en een beetje budget aan de teksten op je website te besteden, kun je:

  • Jezelf perfect positioneren en nieuwe klanten over de streep trekken
  • Klanten die niet in aanmerking komen, daar vriendelijk op wijzen
  • Connecteren en een band scheppen met je doelgroep
  • Je onderscheiden van de concurrentie
  • Actief verkopen en leads genereren

Wil jij je webteksten wat meer power geven? Dan geef ik je graag een beknopt stappenplan mee.

Stappenplan voor het schrijven van webteksten

Stap 1 I Bepaal waar je merk voor staat en wat de centrale boodschap is

Welke waarde lever je, waar ben je uniek in en wat is de centrale boodschap die je wil overbrengen aan je doelgroep? Zorg ervoor dat je deze glashelder hebt. Een goede copywriter zal je helpen deze boodschap over te brengen en doeltreffende webteksten schrijven.

Komen de bezoekers op je pagina, dan moet het meteen duidelijk zijn wat je doet, of het iets voor hen is en welke voordelen ze mogen verwachten. Zorg er dus voor een sterke boodschap die staalhard binnenkomt.

Stap 2 I Doe onderzoek naar je doelgroep

Voor je je aan het schrijven van je webteksten zet, doe je maar beter eerst onderzoek naar je doelgroep. Voor wie schrijf je, waar zit hun pijn en hoe help jij deze pijn te overwinnen? Als het goed is lossen jij en je producten/diensten problemen op, anders kun je er net zo goed mee stoppen. Probeer ook de bezwaren van je doelpubliek in kaart te brengen. Wat houdt ze tegen en wat zijn redenen waarom ze niet kopen?

Om deze zaken bloot te leggen kun je gesprekken aanknopen met bestaande klanten, bekijken waarom bepaalde prospects geen klant zijn geworden en je concurrentie analyseren.

Stap 3 I Waarop zoeken de mensen je

Zelf ben ik van mening dat je het belang van SEO niet moet overschatten, maar je moet er wel rekening mee houden. Als niemand je kan vinden, gaat ook geen hond je webteksten lezen.

Als je je webteksten gaat schrijven doe je er goed aan een beknopt zoekwoordenonderzoek uit te voeren, hier zijn meerdere tools voor. Zo kom je te weten waar je potentiële klanten effectief naar op zoek zijn en kan je deze woorden op een natuurlijke manier in je teksten verwerken. Overdrijven hoeft niet meer, want de zoekmachines worden steeds slimmer.

Zorg voor overtuigende teksten die mensen raken en je merk versterken, gaat dit ten koste van SEO, dan is dat maar zo. Om mensen te overtuigen moet je ze emotioneel triggeren, ook als dat niet in de SEO-kraam past.

Stap 4 I Zet een heldere structuur neer

Je teksten zijn één ding, idealiter hebben ze ook een logische structuur. Verhalen vertellen werkt altijd. Bepaal je belangrijkste doelstellingen en zorg dat je enkel die pagina’s schrijft die hier aan bijdragen. Een makkelijk te gebruiken menu is evident.

Stap 5 I Schrijf voor je doelgroep

Een goede copywriter zal teksten schrijven op maat van je doelgroep, waar zij van wakker liggen en aanzetten tot actie. Schrijf dus al je teksten met je doelgroep op je netvlies. Wat moeten ze weten en leg dit zo helder mogelijk uit. Spreek ze bij voorkeur ook onmiddellijk aan en gids ze naar de oplossingen waar ze nood aan hebben.

De toeters en bellen van je product of dienst zijn leuk, maar niet essentieel. Het draait om de voordelen. Vertaal elke eigenschap in effectieve voordelen voor de klant. Laat alle overbodigheden weg, net als jargon. Keep it stupid simple is daarbij de leidraad.

Stap 5 I Werk elke pagina afzonderlijk uit

Vervolgens ga je elke pagina afzonderlijk uitwerken. Daarbij kun je rekening houden met:

Homepage

  • Zet als opener meteen wat je doet, voor wie en wat het primaire voordeel is. Plaats ook gelijk een CTA
  • Connecteer met de pijnpunten en schotel een oplossing voor
  • Zet een beknopt overzicht van je services
  • Link naar meer informatie over je bedrijf

Over ons

Deze pagina dient om vertrouwen op te bouwen, vertel dan ook meer over je visie, de mensen achter het bedrijf en de meerwaarde van het team. Voorzie een CTA.

Dienstenpagina

Geef hier een kort, maar helder overzicht van de verschillende diensten die je aanbiedt. Zet er ook meteen een CTA bij.
Voorzie per dienst ook een aparte pagina. Vertel duidelijk wat je doet, speel in op de pijnpunten en jouw oplossingen. Tackle alvast de bezwaren en praat over de voordelen. Voorzie ook heel wat social proof zoals testimonials. Uiteraard mag ook hier een CTA niet ontbreken.

Contactpagina

Geef hier je bezoekers nog een finaal duwtje in de rug en vertel wat meer over het vervolg.

Stap 6 I Verbeter de leesbaarheid

Ga nog eens terug door elke pagina. Verwijder de overbodige info, maak alles zo concreet mogelijk en houd enkel de info over waar de bezoeker werkelijk wat aan heeft.

Door de teksten eens luidop te lezen haal je er gegarandeerd nog wat zaken uit.

Voorzie voldoende witruimte en werk met titels om de leesbaarheid te verhogen. Werk met lijstjes waar het kan, vermijd blokken tekst en maak nuttig gebruik van vetgedrukte woorden. Zo maak je de scanbaarheid van je website groter.

Stap 7 I Stem je webteksten af op het design van je website

Teksten en beelden moeten elkaar versterken. Het is dan ook uiterst belangrijk de teksten en het design op elkaar af te stemmen. Maak het je bezoekers zo makkelijk mogelijk om je content te verwerken.

Stap 8 I Laat alles nog eens nalezen

Je bent na heel dit proces waarschijnlijk blindgestaard op je teksten, laat dus een ander paar ogen alles nog eens goed nalezen vooraleer je de website lanceert. Een extra check om missingen te voorkomen.

Wil je jouw teksten voor je website liever uitbesteden?

Wil je kwalitatieve teksten, maar heb je er zelf geen kaas van gegeten? Ondertussen heb ik meer dan 250 websites uitgeschreven in de meest uiteenlopende sectoren. Contacteer me en ik maak je een voorstel over. En wees gerust: ook voor jou zijn overtuigende en betaalbare teksten haalbaar.

Seraphinite AcceleratorOptimized by Seraphinite Accelerator
Turns on site high speed to be attractive for people and search engines.