Papier dood, mensen lezen niet meer en waarom zouden we nog een klantenmagazine uitgeven? Wel, omdat het werkt! Een magazine is perfect geschikt om je merk neer te zetten en je bouwt er nog een klantrelatie mee op ook. Zelfs heel wat digitale bedrijven kiezen resoluut voor een gedrukt magazine, al is een combinatie met een digitaal magazine ook perfect mogelijk. We zetten even wat best practices voor je op een rijtje.
Zorg dat je wat te vertellen hebt
Akkoord, het woord storytelling is al wat afgezaagd, maar het blijft een feit: zorg dat je effectief wat te vertellen hebt. Nu heeft zowat elk bedrijf wel meer dan voldoende content om minstens twee keer per jaar een klantenmagazine te vullen. Leuter dus niet enkel over je producten en/of diensten, maar biedt ook inspirerende en waardevolle info aan. Interviews met experts, nieuwe klanten, trends in de sector, … stof genoeg. De lezers boeien en raken, daar draait het om.
Ben je in staat je magazine te personaliseren op maat, dan til je de relevantie nog op een niveau hoger. Het is weinig kleine ondernemingen gegeven, maar met kleine stapjes geraak je al heel ver. Een brief met een persoonlijke aanspreking en relevante inhoud bij het magazine kan een perfecte tussenstap zijn.
Met een magazine ben je niets als het niet ter plaatse geraakt
Een klantenmagazine maken is leuk, maar als je het niet ter plaatse krijgt, dan ben je er helemaal niets mee. Je kunt het wel in je winkel, je receptie, club, … leggen, maar er actiever mee aan de slag gaan valt aan te raden. De post blijft nog altijd de meest zekere manier om je magazine bij de klant te krijgen. Het kost wel wat, maar je bereik is wel een stuk groter en zekerder.
Zorg voor een leuke vibe en trek je huisstijl door
Mensen moeten uitkijken naar je magazine. Een klantenmagazine valt perfect in te zetten om je naamsbekendheid te vergroten en je imago te onderstrepen. Het is dan ook belangrijk dat je klantenmagazine herkenbaar is en in lijn met je huisstijl en imago. Ook goede content die aansluit bij wat je doelgroep wil lezen, is essentieel. Investeer dus in kwalitatieve opmaak, goede foto’s en vlot lezende teksten, daar pluk je ongetwijfeld de vruchten van. Je geeft immers een stukje beleving mee.
Verkopen via je klantenmagazine
Het is uiteraard fijn je doelgroep te inspireren, maar uiteindelijk draait het om conversie. Het zou zonde zijn dat ze na het lezen van je magazine alsnog voor de concurrent kiezen. Om meer dynamiek en CTA’s in het magazine te brengen, kan het interessant zijn om links naar je website te voorzien. Dit kan naar filmpjes, relevante kortingen, acties en ga zo maar door. Een bon opnemen in het magazine kan uiteraard ook.
“Uit onderzoek blijkt dat een klantenmagazine gemiddeld 25 minuten wordt gelezen. Mensen kennen het merk na het lezen beter en voelen zich meer verbonden.”
Een online magazine?
Toch aan het werk om de content te verzamelen voor je print magazine, weet dat je het magazine ook perfect online kunt zetten. Hier zijn heel wat tools en opties voor. Zelfs gratis als je wil, al zijn de mogelijkheden, zeker om de resultaten te analyseren eerder beperkt. Heb je het magazine ook online, bij voorkeur geïntegreerd op je website staan, dan kan je de link ook delen, gebruiken op je sociale media of in je e-mails opnemen. Zo haal je nog meer rendement uit je investering.
Meer weten over hoe je een klantenmagazine lanceert?
Wil jij met een klantenmagazine aan de slag, maar kan je wat hulp gebruiken bij de content, de opmaak/vormgeving, foto’s en het verzamelen van het materiaal? Dan zijn wij er voor jou. Wij ondersteunen je graag bij het maken van een klanten- of relatiemagazine en bewijzen je graag dat een goed magazine niet peperduur hoeft te zijn. Contacteer ons, geniet tot het einde van het jaar van onze actie om op te starten en we maken er samen een succes van!