Akkoord, je kunt mij bellen voor je social media strategie, maar wie weet heb je tijd over en wil je je eigen digitale marketing strategie uittekenen. Perfect wat mij betreft, met plezier geef ik je enkele tips mee. Als marketing freelancer weet ik beter dan wie ook dat AI een enorme meerwaarde kan hebben. Ik pas het zelf toe, als is klakkeloos overnemen geen goed idee. Lees alvast hoe je als kmo AI kunt gebruiken om je social media vorm te geven.
Waarom jij AI inschakelt voor je social media strategie?
Beschouw artificiële intelligentie als een geweldig hulpmiddel dat je heel wat tijd bespaart. Je moet er helemaal niet voor kunnen toveren, logisch nadenken is al voldoende. De belangrijkste dingen die je kunt doen met AI ter voorbereiding van je social media strategie zijn:
- Klantonderzoek: Via AI kun je snel uitvogelen wat de nieuwste consumententrends zijn, waar ze naar zoeken en heel wat recensies kunnen inzichten bieden waar jij met je gamma of aanpak op kunt inspelen.
- Contentcreatie: Van captions tot beelden, er zijn tientallen AI-tools die je kunnen ondersteunen om content te creëren. Zo stop je geen massa tijd in je social media en hou je ze toch levend. Kleine tip: gooi er wel een creatief en persoonlijk sausje over, op eenheidsworst zit niemand te wachten.
- Personalisatie: hoe beter je je prompts ingeeft, hoe beter de output. Laat de output ook personaliseren. Geen kaas gegeten van prompt engineering? Je kunt het ook uitbesteden.
- Analyses: Laat AI data analyseren en begrijp wat werkt en wat niet. Zo kun je je strategie bijsturen.
- Klantenservice: Bots kunnen al heel wat en kunnen jouw klanten 24/7 ondersteunen. Ga wel met een goede partij in zeep, er zit nog veel kaf tussen het koren. Let wel, een persoonlijke klantbenadering en het overtreffen van de verwachtingen blijft belangrijk.
Hoe implementeer je een social media strategie
Nu je weet wat je in de basis kunt met AI, is het tijd om je strategie ook effectief toe te gaan passen. De volgende zaken zijn alvast belangrijk om mee te nemen in je social media strategie:
- Heldere doelen: Social media moet opleveren en om te weten wat het oplevert moet je meten. Wil je meer engagement, sneller posts maken, … bedenk wat je met AI wil bereiken en evalueer het geregeld.
- Meet de resultaten: Als je wil weten of AI je wat bijbrengt, dan moet je de resultaten meten. Experimenteer kleinschalig en schaal op.
- Kies de juiste kanalen: Elke social media platform is anders. Door met AI te werken kun je in weinig tijd personaliseren per kanaal. Pas je strategie aan per kanaal. AI kan bijvoorbeeld perfect scripts schrijven voor short video’s.
- Selecteer de juiste AI-tools: Er zijn een massa AI-tools, kies degene die bij je passen, degene die je begrijpt en die je snel kunt inzetten. Anders verspeel je alsnog veel tijd.
De kans dat je vanaf de eerste keer helemaal vertrokken bent en meteen hoge ogen gooit is eerder klein. Er is niets mis met je strategie af en toe aan te passen op basis van je resultaten en nieuwe inzichten.
AI valt niet te negeren
Dat AI een enorme impact gaat hebben en al heeft op marketing hoef je mij niet te vertellen. Als freelance marketeer heb ik zelf al heel wat cursussen gevolgd om deze nieuwe technologie onder de knie te krijgen. Ook voor jou als ondernemer of marketeer heeft het zeker meerwaarde. Op minder tijd kun je veel meer uit je sociale media halen. Van weten hoe een klant denkt tot contentcreatie en het verbeteren van je klantenservice: het komt allemaal en betaalbaar binnen bereik. Benut de kracht van AI en optimaliseer je marketinginspanningen.