Als marketing freelancer maak ik uiteraard gebruik van de nodige AI-tools. Ter ondersteuning vormen deze tools een enorme meerwaarde. Elke dag komen er wel nieuwe tools bij, maar die zijn niet allemaal even nuttig. Twijfel je of jij als ondernemer/marketeer baat kunt hebben bij AI-tools? Ik zet graag wat zaken voor je op een rijtje.
Wat is het doel van AI?
Voor je met AI aan de slag gaat is het belangrijk om te weten dat tools voor meerwaarde moeten zorgen. Je moet niet met AI aan de slag omdat het een hype is, maar wel omdat het jouw capaciteiten en die van je onderneming kan versterken. Ondertussen zijn er heel wat tools die processen automatiseren en verbeteren. Zo maak je het jezelf als ondernemer of als marketeer een stuk makkelijker. Tijdrovende klussen worden vaak een stuk sneller afgerond en nieuwe tools kunnen voor een kwaliteitsverbetering zorgen. Werk je al een tijdje met een AI-tool, evalueer dan even de meerwaarde en bepaal vervolgens of je ermee verder gaat of niet.
Heel wat waardevolle AI-tools
Als freelance marketeer werk ik zelf met een heel aantal tools. Zo gebruik ik zelf ChatGTP om ideeën op te doen, een basis te leggen voor teksten of zaken te vergelijken in overzichtelijke tabellen. Hoe beter je input, hoe beter de resultaten die je als marketeer met AI kunt bereiken. Met Midjourney kun je dan weer interessante ideeën visueel tot leven brengen. Het zijn maar twee tools van de waaier aan mogelijkheden. Ook in populaire tools als Canva en Photoshop is er ondertussen Al geïntegreerd en ook daar kun je de vruchten van plukken, ook al blijven de resultaten vaak nog teleurstellend.
De voordelen van AI voor marketeers
Voor marketeers zijn er heel wat voordelen aan AI verbonden. De belangrijkste pluspunten zijn:
Repetitieve en tijdrovende taken kunnen voor een groot stuk geautomatiseerd worden. Van budgetbeheer tot het versturen van e-mails, het publiceren van social media posts, chatbots en meer: het kan. Door de juiste AI-tools in te zetten win je tijd en daarmee ga je een stuk efficiënter werken. Tijd die je aan zaken kunt besteden waar je werkelijk het verschil mee maakt.
AI kan klantgedrag analyseren en gegevens groeperen. Je haalt meer uit je data waardoor je je communicatie en marketing beter kunt personaliseren. Ook je klantenservice kan naar een hoger niveau getild worden. Als marketeer moet je minder zelf doen en moet je meer gaan monitoren en bijsturen. Een kunst op zich.
AI laat toe trends te voorspellen op basis van eerdere data en zelfs in bepaalde sectoren de toekomstige ontwikkelingen te voorspellen. Je kunt je marketingstrategie hieraan aanpassen waardoor je betere resultaten bereikt.
Heel wat AI-tools kunnen ingezet worden om snel onderzoek te doen en inspiratie te bieden. Zeker bij het schrijven van teksten kan dit belangrijk zijn.
Vertrouw niet blind op AI
Alles door AI laten uitvoeren en als marketeer op je lauweren rusten? Niet doen! AI kan veel, maar het neemt je werk niet over, het is en blijft momenteel nog een aanvulling.
AI is artificieel en baseert zich op data die daarom niet noodzakelijk correct zijn. In deze AI-tools zitten fouten en er blind op varen is niet verstandig. De prestaties van de verschillende tools variëren. Gebruik AI-tools ter ondersteuning en laat ze je aanvullen, maar vertrouw nooit volledig op deze tools. Zorg dat je steeds je werk kunt blijven doen zonder deze tools en controleer steeds de resultaten voor je ze op de wereld los laat.
Waar kan een freelance marketeer met kennis van AI het verschil maken?
Als freelance marketeer ben ik dagelijks bezig met AI. Van het perfectioneren van prompts door middel van prompt engineering tot het inzetten van andere tools: ik doe het. Ondertussen heb ik heel wat kennis opgebouwd die ik graag deel en waar mijn klanten de vruchten van plukken. Ik koppel dan ook de kracht van AI-tools met mijn marketingkennis en creativiteit om tot een optimaal resultaat te komen.
AI-tools leveren me de basis die ik vervolgens aanvul met mijn kennis van zaken en ervaring. Bovendien ben ik als freelance marketeer in staat de output van meerdere tools te combineren. Verder monitor ik ook de uiteindelijke resultaten en stuur ik bij waar nodig. Iets wat je uiteraard ook zelf als ondernemer of marketeer kan, als je er maar de nodige tijd voor uittrekt om het in de vingers te krijgen.
Zelf de kracht van AI-tools ervaren?
Wil je binnen jouw onderneming of marketingafdeling aan de slag met AI, maar weet je niet hoe of ontbreekt je simpelweg de tijd? Contacteer me. Met plezier bekijk ik jouw case en wensen. Wedden dat we tot een betaalbare oplossing op maat komen?