...
+ 32(0)496 52 20 39 [email protected]

Geen enorm budget, maar zie je wel het belang van content marketing in? Of heb je je al aan content marketing gewaagd en ben je gestopt omdat je er geen rendement van zag? Verwacht geen wonderen, maar gooi het kind niet met het badwater weg. Met minimale inspanningen en de juiste strategie kan je er wel wat mee bereiken.

In dit artikel geef ik je een beknopt stappenplan mee.

Stap 1 I Bepaal wie je wil bereiken

Hoe beter je weet wie je wil bereiken en wie je ideale klant is, hoe succesvoller je kunt communiceren. Probeer je doelgroep zo nauw mogelijk te definiëren. Dit laat je toe om zeer gericht te publiceren. Zet je ideale klant eens op papier, zo krijg je er een perfect beeld van.

Idealiter blijf je ook op de hoogte wat er leeft in deze doelgroep. Meld je bijvoorbeeld aan bij groepen op de social media. Op deze manier kom je pijnpunten te weten, krijg je interessante input voor topics en kun je relaties beginnen opbouwen. Verwacht hier niet meteen klanten uit te puren, maar ga wel de interactie aan.

Stap 2 I Definieer de content kanalen die je wil benutten

Google, Facebook, LinkedIn, Instagram en/of TikTok: probeer uit te vogelen waar je (potentiële) klanten hun mosterd halen. Spiek ook eens bij je rechtstreekse concurrenten waar zij op inzetten. Spenderen ze geld aan ads op een bepaald kanaal, dan halen ze hier meer dan waarschijnlijk return uit. Met een tool als Similarweb kun je dit in kaart brengen. Jammer genoeg geeft niet elk platform evenveel inzichten en moet je soms manueel op zoek.

In het algemeen kun je beter inzetten op minder kanalen, maar het wel goed doen. Zo houd je de focus.

Stap 3 I Zorg voor een basic content kalender

Een content kalender zorgt voor regelmaat en houvast. Op die manier weet je wat je gaat publiceren waardoor je geen tijd verliest.

Als richtlijn geef ik per kanaal even het aantal posts mee:

  • Google – 1 blog per twee weken
  • Facebook/Instagram – 3 posts per week
  • TikTok – 3 posts per week
  • YouTube – 1 video per twee weken

Overdrijf niet qua aantal posts, artikelen of video’s. Het moet behapbaar blijven of al snel haak je af. Je moet ook niet op elk kanaal aanwezig zijn. Probeer in je agenda ook wat tijd te blokkeren om effectief content te creëren.

Hoewel elk platform zijn eigen type content heeft, kun je mits een aantal kleine aanpassingen content op meerdere platformen gebruiken. Vaak kun je met een andere caption, hashtags en/of ondertiteling al wonderen verrichten.

Stap 4 I Produceer relevante content

Face it: platte commerciële content werkt niet. Wil je succes boeken en mensen bereiken dan zul je de relevante vragen waar je doelpubliek mee worstelt moeten beantwoorden. Wil je nieuwe klanten over de streep trekken en daar draait het uiteindelijk om, dan is dit alvast waardevolle content:

  • Beantwoord veelgestelde vragen
    Achterhaal met welke vragen je klanten worstelen en geef antwoorden. Helder, to the point en met een vleugje humor als het kan. Stappenplannen en tutorials zijn bijvoorbeeld mooie content.
  • Zet projecten en realisaties in de kijker
    Testimonials en tevreden klanten doen verkopen. Social proof is voor heel wat producten en diensten ontzettend belangrijk. Eerdere realisaties scheppen vertrouwen en tonen je expertise aan.
  • Geef wat van jezelf bloot
    Ben je een kleine ondernemer, geef dan wat inzicht in je eigen leven. Ook dit schept vertrouwen en klanten leren zo de mens achter het bedrijf kennen.

Stap 5 I Bekijk mogelijke samenwerkingen

Heel wat zelfstandigen en kmo’s geven de brui aan content marketing omdat ze er weinig resultaat van zien. Vaak krijgen ze slechts enkele likes, komt er geen business uit en vinden ze tijdverspilling. Het duurt vooraleer content marketing begint te werken, maar hoe kun je hier nu een turbo onder plaatsen?

Een samenwerking met andere bedrijven of influencers kan zeker helpen. Als deze bedrijven of mensen al heel wat volgers hebben, dan kan je hier op mee surfen. Niet iedereen zal zitten wachten op jou, maar het vragen kost niets.

Uiteraard is het ook altijd mogelijk een betaalde samenwerking aan te gaan of je kunt producten opsturen. Let er wel op dat het publiek dat je partners aanspreken ook het publiek is dat jij wil bereiken. Werk je lokaal, zorg dan ook voor lokale influencers. Als je online verkoopt, hoeft dit uiteraard minder een probleem te zijn.

Ga je een samenwerking aan met een ander bedrijf, dan werken aanvullende diensten het best.

Hoewel de impact minder wordt, kan het nog altijd lonen om op business directories op het net terecht te komen. Deze sites zorgen voor backlinks waardoor je beter gevonden wordt in Google. Een korte zoektocht op het internet kan je vast heel wat links opleveren.

Stap 6 I Meet wat werkt en schaaf bij

Om te weten wat werkt en wat niet zul je altijd wat moeten experimenteren. De resultaten van content marketing blijven moeilijk meetbaar, want wat is betrokkenheid en verkeer waard … Uit content marketing volgt niet altijd onmiddellijk sales, waardoor het analyseren van resultaten dubbel blijft.

Ik raad je alvast aan je blogs te beoordelen op je keyword ranking voor de woorden waar je op target. Bij social media posts kun je kijken naar wie er reageert en of ze tot de doelgroep behoren. Bekijk welke kanalen interactie opleveren, welke content relevant is en met welke types content je het beste resultaat boekt.

Bevraag je bestaande en nieuwe klanten ook af en toe eens hoe ze bij je terecht zijn gekomen.

Focus je vervolgens op de kanalen die je wat opleveren en trek de stekker uit de rest.

Kun je ondersteuning gebruiken bij je content marketing?

Hulp nodig bij het creëren van content, nood aan een strategie of besteed je dit werkje liever uit? Met plezier bekijk ik samen met jou de mogelijkheden.

Seraphinite AcceleratorOptimized by Seraphinite Accelerator
Turns on site high speed to be attractive for people and search engines.