Veruit het meeste opdrachten die Make it Sticky verwerkt? Het schrijven van (SE0)-webteksten. Het schrijven van overtuigende teksten voor op websites is een kunst en die hebben we bij MIS in de vingers. Toch zelf proberen? Dan kan je alvast met deze 7 tips om prikkelende en converterende website teksten te schrijven.
Tip 1 l Vertel een verhaal en spring uit de band
Akkoord, niet voor elke sector is het makkelijk om een eigen verhaal te vertellen en pakkende webteksten te schrijven, maar probeer er toch wat van je eigen DNA in de teksten voor je website te leggen. Er is al eenheidsworst genoeg, dus door uit de massa te springen, blijft je boodschap alvast beter hangen. Communiceer met durf, vertel je verhaal en zorg zo voor een unieke en pakkende boodschap.
Tip 2 l Staar je niet blind op het zoekwoordenonderzoek
Voor heel wat SEO-copywriters is het zoekwoordenonderzoek heilig, maar bij MIS zijn we minder strikt in de leer. Geloven we niet in zoekwoorden en SEO? Uiteraard wel, maar het belangrijkste voor ons blijven vlot leesbare, aantrekkelijke teksten die prikkelen en overtuigen. Op maat van je doelgroep, in te begrijpen woorden en behapbare zinnen. Google wordt steeds slimmer en schat de waarde van de webteksten steeds beter in, dus op termijn haal je uit natuurlijke en vlotte teksten meer voordeel.
Tip 3 l Actief en eenvoudig
Met de teksten op je website hoef je geen Pulitzerprijs te winnen, je moet er klanten mee winnen! Dit doe je door actief en in voordelen te communiceren en je zinnen direct en eenvoudig te houden. Een vleugje humor werkt, maar op ellenlange zinnen zit niemand te wachten. Durf gerust af en toe spreektaal te gebruiken en houdt het taalgebruik zo natuurlijk mogelijk. Uiteraard moet de spelling correct zijn, maar dat hoeft nog geen formeel taalgebruik te betekenen.
Tip 4 l Er is meer dan tekst
SEO-webteksten zijn belangrijk voor je website, maar visuals zijn minstens evenwaardig. Ze mogen dan wat minder doortellen voor Google, bezoekers van je website vinden het wel fijn. Een eigen branding en mooie foto’s/beelden zorgen voor herkenbaarheid en laten je toe je merk in het brein van de bezoeker te prenten. Prop je website dan ook niet boordevol teksten, maar geef je website wat ademruimte met beelden, infographics, …
Tip 5 l Vertel voordelen
Producteigenschappen zijn dan misschien wel leuk voor jou, de gemiddelde klant vindt er meestal geen hol aan. Geef voordelen mee die aansluiten bij de leefwereld van je doelgroep en je zult veel meer bereiken. En ja, dat mag best met wat beeldende taal.
Tip 6 l Zorg voor lucht
Webteksten zijn compact, pittig en kort. Schrijf je webteksten scanbaar, werk met koppen en geef ze ook heel wat witruimte. Dit zorgt voor rust en komt vaak de uitstraling van de website ten goede. Je hoeft niet je hele website vol teksten te proppen omdat je een minimaal aantal woorden wil halen. Beter minder woorden die de lezer bij het nekvel grijpen, dan een oeverloze woordenbrij waar niemand aan begint.
Tip 7 l Gebruik humor
Het leven is al serieus genoeg, dus laat je product/dienst/merk het toe, gebruik dan humor. Humor blijft hangen, boeit en straalt uiteindelijk ook af op je bedrijf. Wist je dat het merendeel van de klanten die bij Make it Sticky aanklopt bewust voor ons kiest omwille van de humor. Als het voor ons werkt, waarom zou je de ‘magic’ niet voor jou laten werken?
Trek wat budget uit voor de teksten van je website
Ga je voor een nieuwe website of wil je je bestaande website een update geven? Budgetteer dan ook de webteksten. Maar al te vaak worden deze SEO-teksten stiefmoederlijk behandeld. Een kwalitatieve, overtuigende website heeft simpelweg kwalitatieve en professionele webteksten nodig, anders zul je nooit het onderste uit de kan halen. Teksten laten schrijven voor je website of webshop hoeft trouwens niet duur te zijn, dat bewijzen we bij Make it Sticky elke dag.
Laat je webteksten onder handen nemen door Make it Sticky
Worstel je ondanks onze tips met je webteksten? Krijg je geen vlotte zin uit je cursor? Weet dat je altijd beroep op ons kunt doen voor je webteksten. Al voor meer dan 200 bedrijven hebben we teksten geschreven voor op de website en zowat dagelijks blijft dit aantal aantikken. Reken maar dat we SEO-copy in de vingers hebben.